quinta-feira, 13 de março de 2014

ITAQUERA – a World Cup in the Backyard


Interview uit Itaquera (III): ‘Niemand van de politie mag tijdens het WK op vakantie’

Elke week interviewen we iemand in Itaquera. Deze week Raquel, hoofdpersoon in onze docuserie en werkzaam bij de politie Itaquera.

Voor of tegen het WK?

Ik ben gek op voetbal. Santos en Fluminense zijn mijn clubs en ik juich natuurlijk voor het Braziliaans elftal. Alleen daarom ben ik al voor het WK in ons land. Daarnaast zie ik met eigen ogen dat de komst van het WK goed is voor Itaquera. In deze buurt ontbreekt het aan van alles. Het toernooi geeft Itaquera de impuls die het nodig heeft. De infrastructuur verbetert, er worden hotels gebouwd, nieuwe winkels geopend, het openbaar vervoer gaat erop vooruit, de overheid investeert in ontspanplekken voor de plaatselijke bevolking…
Wat voor wijk is Itaquera?

Een buurt waar veel mensen het niet breed hebben. Itaquera ligt in het oosten van São Paulo, het gebied met de hoogste werkloosheidscijfers van de stad. De problemen die je hier tegenkomt, zie je in de hele periferie van de stad. Drugsoverlast, inbraken, overvallen. Ik ben met een speciaal team veel met het laatste bezig. Vanavond wordt er een operatie uitgevoerd waarbij we motorcoureurs aanhouden en de papieren checken. Veel overvallen in Itaquera worden gepleegd op gestolen motors. Met dit soort acties kunnen wij het instrument van de overvallers afpakken en zo de criminaliteitcijfers terugdringen.
Worden dat soort acties met het oog op het WK gehouden?

Nee, ook zonder het WK zouden we dit soort acties houden. Maar we bereiden ons grondig voor op het toernooi. Sinds 2012 volg ik verschillende cursussen: terrorismebestrijding, het omgaan met mensenmassa’s en wat te doen bij rellen.
Itaquera is niet de veiligste wijk van São Paulo. Moeten de Oranjesupporters die op 23 juni voor Nederland-Chili naar het Itaquerão komen zich zorgen maken?

Ze moeten in ieder geval goed opletten. Wij als politie zullen er straks alles aan doen om incidenten te voorkomen. De politie-inzet wordt tijdens het WK misschien wel verviervoudigd. Niemand van ons mag tijdens het eindtoernooi op vakantie. Daarom ga ik er binnenkort tussenuit. Naar Amsterdam, hebben jullie nog tips voor me?

url: http://itaqueradoc.com/2014/02/21/interview-uit-itaquera-iii-niemand-van-de-politie-mag-tijdens-het-wk-op-vakantie/

Nenhum comentário:

Postar um comentário

Deixe aqui sua opinião, crítica ou sugestão.